11 února 2007

8 způsobů jak u osobního automobilu snížit emise CO2

  1. Zrušte co nejvíce omezení rychlostí. Přechodné omezení rychlosti znamená zbytečné převedení kinetické energie na teplo a po jeho skončení opět zbytečné získání této energie zpět spálením benzínu. Jindy omezení rychlosti znemožňuje motoru pracovat v optimálním režimu.
  2. Zrušte příčné prahy. Před příčným prahem se musí výrazně brzdit - to znamená opět převedení kinetické energie na teplo, opotřebení brzd, spojky, převodovky a tlumičů (do jejichž výroby byla vložena spousta energie) a následně akcelerace zpátky. A akcelerace je zlo.
  3. Zrušte přechody pro chodce - automobily nebudou muset zbytečně brzdit a zase zrychlovat, chodec si bude moct být jistý, že to auto nezastaví, což je jistě lepší stav než když to neví a buď riskuje svůj život, nebo nechá vůz úplně zastavit, což je naprostá CO2 bomba.
  4. Zrušte povinné svícení ve dne. Ušetří se tak až 3% paliva, tedy i emise CO2, navíc soustava motor-alternátor-žárovka využívá fosilní paliva velmi velmi neefektivně. Možná se tím sníží bezpečnost, ale když nesnížíme emise CO2, "tak chcípneme všichni".
  5. Zakažte stodvacítky a jim podobné.
  6. Zrušte povinnou výbavu. Rezerva a žárovky jsou zbytečné (stejně je málokdo umí vyměnit) a při větším množství najetých kilometrů se jejich zvýšená hmotnost projeví.
  7. Zrušte EuroNCAP. Je to sice hezké, že máme automobily, které jsou optimalizovány na standardní crash test, tato optimalizace ale výrazně zvyšuje hmotnost a tedy i emise CO2. Preferovat vlastní bezpečnost před snížením emisí je sobecké.
  8. Berte stopaře. Tím se sníží emise na člověkokilometr.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

9. Prestante jezdit autem uplne, cestujte zasadne vlakem :-)

Anonymní řekl(a)...

Podobná úvaha: 17% všech automobilových nehod je způsobeno opilými řidiči. Z toho vyplývá, že 83% nehod způsobí řidiči střízliví. Je načase ta "střízlivá prasata" vytlačit ze silnic.