28 února 2007

Přehřátá kapalina

Včera večer jsem dal do mikrovlnky asi dvě deci vody, abych ji převařil, protože jsem očekával, že z ní budu v noci dělat malému Sunar. Pro ohřívání jsem použil skleničku z tlakově litého skla, tedy nádobu s extrémně hladkým povrchem. Na poloviční výkon (vyzkoušeno - magnetron se střídavě zapíná a vypíná, takže se voda za normálních okolností pohybuje kolem bodu varu delší dobu) jsem to celé pekl asi pět minut a myl jsem u toho nádobí. Nic se nedělo. Tak jsem přidal výkon...
O přehřívání kapalin v mikrovlnce jsem přitom shodou okolností četl jenom pár dní předtím, vždycky jsem to ale považoval za natolik nepravděpodobný jev, že jsem to neřešil. Asi to ale je jednodušší než jsem čekal. Viz vysvětlující stránka i s videem.

Chvíli se nic nedělo, tak jsem jen pozoroval. Pak se ale ozvala rána a ve skleničce zbylo necelých půl deci vody, zbytek vyprsknul nebo se vypařil. Strašně jsem se polekal, okamžitě vypnul mikrovlnku (pro jistotu i ze zásuvky, kdoví kam to nacákalo) a šel to sdělit ženě - ta mě uvítala slovy: "co jsi zase zničil?".
Shrnutí: zážitek to byl zajímavý, jsem ale rád, že to bouchlo už v té mikrovlnce, ruce už mám opařené dost. Takže si dávejte pozor - já už asi budu vždycky do podezřelých nevařících skleniček v mikrovlnce něčím z dálky šťouchat.

Žádné komentáře: