31 srpna 2006

Miyota 8215 - zaběhnuto!

Když jsem rešeršoval informace o mých prvních mechanických hodinkách, tak jsem se taky dozvěděl, že se nějakým způsobem zabíhají - trvá to prý asi 30-90 dní. Co se děje uvnitř jsem ale nezjistil, snad jenom to, že vlásek se iniciálně opotřebuje (sníží se pružnost) a hodinky trošku zpomalí a naopak se rozetře mazivo a hodinky trošku zrychlí.
Jak to ale vypadalo v praxi? Sledoval jsem je pomocí excelovské tabulky proti serveru presnycas.cz. Tady je graf, který pod ním trošku okomentuju:

Na ose x jsou dny od začátku měření, na ose y jsou sekundy. Oranžové obdélníčky jsou výkony při jednotlivých měřeních přepočítané na den, jsou proložené klouzavým průměrem za poslední tři měření. Červená čára je průměr z měření, modrá čára je v podstatě počet sekund odchylky dělený počtem dní (čili skutečný průměr). Hnědá čára dole je klouzavá směrodatná odchylka za posledních pět měření a nakonec zelená čára ukazuje absolutní odchylku hodinek vůči přesnému času v danou chvíli (prudký skok dolů znamená seřízení) a používá stupnici vpravo.
Začátek je trošku rozháraný - měřil jsem dvakrát denně a hodinky jsem na noc sundával. V noci běžely rychleji, ve dne pomaleji. Mezi nějakým čtvrtým a třináctým dnem jsem neměřil, protože jsem byl na dovolené. Je vidět, že se rozběhly fakt slušně (nějakých 21 sekund na den), asi tím, že jsem se hýbal trošku více než jenom po cestě do práce.
Pak se to trošku zlepšilo, taky tím, že jsem hodinky nechával v noci na ruce (s dítětem se člověk často v noci budí a je časově dezorientovaný - mimochodem svítící barva Tritnite, jakkoliv kritizovaná, mi na tenhle účel bohatě stačí; naopak když syna uspávám, tak ho to ruší a pořád si na hodinky sahá).
Po třech týdnech se něco stalo a přesnost šla výrazně nahoru, výrazně pod deset sekund za den. Pak se to trošku zhoršilo, ale zase stabilizovalo kolem desíti sekund. V posledních dnech spadla směrodatná odchylka skoro k nule, odchylka se pohybuje kolem desíti sekund.
Co by mně zajímalo je co se v těch hodinkách dělo? Až na tu dovolenou tam žádné změny životního stylu nebyly, počasí se sice změnilo, ale vliv by měl být opačný. Takže nevím, ale jsem v zásadě spokojený a pomalu a jistě přestávám měřit :).
Excelovskou tabulku jsem tady slíbil; nejdříve ji ale musím předělat, protože nějak nepočítá s hodinkama, které se zpožďujou. Ale nadšenec jako já už ji má stejně vyrobenou :)

Žádné komentáře: