23 srpna 2006

I know you had soul

Právě jsem dočetl knížku I Know You Got Soul od mého oblíbence Jeremyho Clarksona, ve které píše o strojích, které mají duši. Hned jako první příklad uvádí Clarko Concorde - důkazem je prý to, že když došlo ke katastrofě v Paříži, tak mu bylo líto nejen cestujících a pozůstalých, ale také samotného stroje.
Vzpomněl jsem si na to, když jsem slyšel o havárii Tu-154 společnosti Pulkovo. Jasně, bylo to největší letecké neštěstí posledních let a 170 mrtvých je skutečně hodně. Ale mně je líto i toho stroje.
Když v Irkutsku bourala "třistadesítka", tak mě to bylo jedno - na tom letadle mě zajímá jenom to, že je zatím dálkovým strojem ČSA a jejich prvním západním strojem po dlouhé nadvládě sovětů. 737 a 320 mají nějaké problémy pořád, je jich tolik, že zajímavé taky nejsou. Takovýma se lítá akorát do práce. Probrždění A340 Air France - no, možná, má to čtyři motory. Ale jak píše Clarkson - je to jenom "bus". Ve francouzských barvách. Francouzský. Možná MD82 loni ve Venezuele, to byla trošku bolestivá ztráta.
Ale Tupolev je prostě Tupolev. Je to třímotorák. Motory se jmenujou Kuzněcov, Solovjev nebo ještě lépe Aviadvigatěl. Zepředu krásně sviští vysokotlaký kompresor (teda myslím), zezadu zase hluboce duní - máte pocit, že vzduch kolem vás praská a atmosféra se hroutí. A hlavně - je to přece ten stroj, kterým lítal můj táta na služební cesty a vždycky mi přivezl alespoň plastový příbor s nápisem ČSA, kterým jsem pak několik dní jedl.
Nehod 154ky už byla hromada. Samotný stroj za ně často nemohl. Několik jich sundaly bomby, jeden přistál kousek od Prahy na poli poté, co vzplály naložené cigarety značky Winston, další byl smutným aktérem kolize způsobené švýcarským řídícím, jiný sestřelili Ukrajinci a další přistál v Praze tak, že nechal motory na půl cesty. To také přispívá k jeho legendárnímu statutu.
Tupolev Tu-154 má podle mě duše spoustu. A je škoda, že další duše opustila to elegantní tělo.

Stopadesátčtyřka se pořád ještě ukazuje pravidelně v Praze, ale nebude to na dlouho - neplní hlukové a emisní normy. Doporučuju se zajít na toto představení v barvách Aeroflotu podívat. Je to nejenom pěkné podívání na elegantní stroj s rozkročenýma nohama a kouřovou stopou, ale taky zvukový zážitek převyšující nejednu filharmonii. V letovém řádu najdete časy představení. A pro ty co to nestihnou alespoň video.

Žádné komentáře: