21 listopadu 2006

Ruce na volant - ale ne takhle!!!

Kampaň za zlepšení bezpečnosti provozu je fajn věc - kdyby v ní nebyla jedna závažná chyba. Na obrázku nahoře jsou skutečně ruce na volantu - jedna na desáté hodině, druhá na hodině druhé. Tak jak to většinu z nás učili v autoškole. Časy se ale mění a ruce se posouvají na hodinu devátou a třetí. Tady jsou důvody proč tomu tak je:
  1. Airbagy - mezi rukama na 9/3 je přece jenom trošku více místa a airbag je odhodí spíše do strany. Mezi rukama na 10/2 je místa méně a airbag se je pokusí odhodit spíše nahoru. Přerazit může všechny, ale ve druhém případě je pravděpodobnost o dost větší.
  2. Těžiště volantu s rukama na 9/3 je zhruba v jeho středu, tedy v bodě otáčení. Těžiště volantu s rukama na 10/2 je (v neutrální poloze) nad volantem. Pokud má automobil "lehké řízení", tak se odstředivá síla snaží takto nevyvážený volant v zatáčce narovnat a nerovnosti na silnici taktéž. Dramatické to není, ale cítit to někdy je. Empirický důkaz - hranaté volanty s pevně danou polohou rukou v F1.
  3. Důvodem pro vznik polohy 10/2 byly chybějící posilovače řízení. Odpor nutný pro otočení volantu z neutrální polohy se snadněji překonával s rukama takto, odpor v zatáčce se snadněji překonával zavěšením celého těla do volantu. Dneska už má ale posilovače řízení kdeco a ruce v poloze 9/3 si s nimi s přehledem poradí, navíc celá fyzika je jiná - vnější ruka zprostředkovává vazbu mezi volantem a sedadlem a vymezuje přesnou polohu, vnitřní ruka poskytuje protiváhu.
  4. Horní ramena volantu neslouží k tomu, aby se na ně položila malíková hrana, ale palec. Takto je možné se v kritické situaci, kdy potřebujete volant otočit o 180+ stupňů, za ramena palci "zaháknout". Naschvál si to zkuste s rukama na 10/2.
Takže pokud máte svoje kosti v předloktí rádi a chcete se stát lepšími řidiči, nevěřte policii a dejte ruce na správné místo.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

abych pravdu rekl, tak obe zminene polohy stridam. Mozna je to mou nevyjezdenosti (pouhe tri roky za volantem) nebo pohodlnosti. Pokud jedu s autem bez posilovace a s volantem, kde si nemuzu odlozit palce/prsty o volant mam polodu za deset minut dve. V pripade volantu s airbagem a ctyrramenneho volantu mam ruce v poloze 3/4 na 3 palce zaseknute o horni ramena volantu.

Pavel Koběrský řekl(a)...

Jasně - volant bez airbagu a bez posilovače je výjimka, kde to docela dobře dává smysl. Na fotce je ale Mondeo, které si bez airbagu a posilovače moc představit nedokážu :)

Anonymní řekl(a)...

tak ten obrazek jsem vubec nevnimal :)
na tohle typu volantu je to opravdu divny :D

Anonymní řekl(a)...

no nevím, ale u tohoto konkrétního volantu mi přijde, že by uchycení 9/3 nešlo, ta hvězdice by bránila k úchopu v oblasti ukazováčku a prostředníčku.
Jinak osobně držím buď 3/9 (můj volant má podstatně tenčí ramena hvězdice), nebo v poloze 3/ruka na okně nebo 9/ruka na řadící páce. Prostě rád jsem, když jedna ruka "odpočívá", ale na obranu musím říct, že tak činím pouze v případech, kdy je bezpečno.