08 ledna 2008

Ferdinand Porsche (Průkopník a jeho svět)

Tak jsem po delší době opět přečetl nějakou knihu v papírové podobě - byla to jedna z těch, které se ocitly pod naším stromečkem: životopis Ferdinanda Porscheho (toho "prvního", bez přezdívky, co vymyslel Brouka, ne "Ferryho" ani "Butziho", tedy těch co vymysleli 356 a 911). Kniha se mi velice líbila - konečně jsem si ujasnil spoustu souvislostí, osvětlil jsem si zejména Porscheho spolupráci s nacisty a vznik automobilky Volkswagen. Zrovna tato část na mě působila poměrně objektivním dojmem - tedy ani snahou démonizovat, ani omlouvat. Bohužel v knize nepadne jediná zmínka o podílu Hanse Ledwinky resp. Tatry na konceptuálním designu "brouka". Velmi příjemně jsem byl překvapen kvalitou překladu, zejména co se technických termínů týče - pouze tradiční záměna Nürburgringu za "Norimberský okruh" (ten by byl Nürnbergring - ve skutečnosti se ale jmenuje Norisring) trošku zamrzela. Celkový dojem ale velmi pozitivní...

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, pane Koběrský,
překládala jsem Osterothova Porscheho, děkuji za pochvalu překladu, při překladu jsem musela řešit mnohem víc věcí, než jen termíny týkající se konstrukce aut. Takže jsem ráda, že jste tam shledal jen jeden úlet u Nürnburgringu. Co se týká nulové zmínky o Ledvinkovi, musíte se obrátit na autora. Možná jste si všiml, že v použité literatuře nemá vůbec žádné české prameny. Můžu vám na něj poskytnout mail.
Můj je ja.zou(et)tiscali.cz
Jana Zoubková