04 dubna 2007

Jak rozeznat Boeing 737 od Airbusu 320?

Pokud někdy pojedete pozorovat letadla, zejména do Ruzyně, setkáte se zejména se dvěma modely letadel - Boeingem 737 (ve dvou generacích ze tří a mnoha velikostech) a Airbusem A320 (a jeho menšími sourozenci 318, 319 a větším 321). Jsou to docela podobné stroje - mají zhruba stejný průměr trupu, zhruba stejný rozsah velikostí, dva motory podvěšené pod křídlem, podobné uspořádání podvozku atd. Ale zároveň jsou poměrně snadno rozpoznatelné - tento článek vás navede na hlavní rozdíly.

Silueta
Začneme u služebně staršího - Boeingu 737. Hlavní rozdíl je v tom, že trup končí hned za výškovkou - podle tohoto lze snadno rozeznat Boeing od Airbusu i v poměrně velké výšce. Za povšimnutí ještě stojí tvar náběžné hrany křídel - u Boeingu se poblíž motorů úhel trošku "láme". Komplexnější tvar mají také motory - jejich spodní hrana je trošku zkosená, aby v případě větších náklonů nízko sedící Boeing neškrtal motory o zem.Airbus to má tedy naopak - trup je výrazně protažen dozadu, náběžná hrana křídel je rovná a motory jsou přesně kulaté.

Křídla a trup

Airbusy jsou poměrně dobře rozpoznatelné podle malého trojúhelníkového křidýlka (wingletu) na konci křídla. Ale pozor - Airbus již testoval i 320 bez wingletů! V tomto případě ale euroletadlo prozradí tvar trupu: horní hrana je rovná prakticky až k samému konci, směrovka pak trošku "nepatřičně" vyčnívá.


U Boeingu hrozí hned dvě varianty - křídlo, které na konci křidélko nemá a naopak křídlo s wingletem. Ale s wingletem mnohem výraznějším, než má Airbus. Náběžná hrana výškovky je lomená a horní hrana trupu v zadní části mírně klesá dolů.

Čumák
Předchozí indicie z většiny úhlů stačí. Poměrně dobrým znamením je ale také tvar přední části letadla, zejména oken pilotní kabiny.

Boeing má okna na bocích výrazně níže než vepředu. Ale opět - některé novější modely již nikoliv.

A Airbus má zase takový trošku poťouchlý výraz...

Světla
A nakonec specialita, která může pomoci rozeznat blížící se letadlo: přistávací světla.
U Boeingu jsou spíše výše...
A u Airbusu zase níže.
Tak, a teď můžete machrovat...
... dokud se vás někdo nezeptá, jestli je to Boeing 737-500 nebo 600. Ale o tom zase jindy...

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Díky to jsem potřeboval vědět.
Nemáte taky siluety jiných letadel pro jejich rozpoznávání ?
Díky

Roman Kuča řekl(a)...

Supr ... dekuju...

Pavel Koběrský řekl(a)...

Další siluety nemám. Prý je docela fajn knížka toto:
http://www.amazon.com/Janes-Aircraft-Recognition-Guide-3rd/dp/B000ENWII0/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1305551933&sr=1-1
Sám jsem rozpoznávání driloval tady:
http://www.airliners.net/quiz/